Arv innefrån och ut.

Vissa har beroende av tobak, andra alkohol, andra kaffe. Själv är jag beroende av fil. A-fil med banan, dinkelflingor, Paulines musli, casewnötter och linfrön. Jag kan inte få nog, och blir sugen på det vid de mest udda tillfällerna.
Vi talade om det här med likheter igår. Vad jag ärvt från mamma och vad jag ärvt från pappa. Kroppen är mamma från naveln och uppåt, och är pappa från naveln och neråt. Pappafötter, pappavader, pappalår, papparumpa på höjd och mammarumpa på bredd. Mammamage, mammabröstkorg, mammaarmar, mammanyckelben, mammahals, mammablandatpappaansikte. Frågan är hur det är med tankarna, med med hjärnan, dess åsikter och tyckande? Är det arv det med, eller är det det enda som är mitt alldeles egna? Kanske är det en blandning av ord och åsikter jag hört från dem, från vänner, från skolan. Klart att hjärnan förändrar sina tankar, ändå hoppas jag alltid ha kvar mina "bastankar", de som de flesta eller faktistk ingen känner till. Mormor tyckte jag var lik morfar i mycket av mitt tänkande. Ordning och reda, och struktur.

J.Johnsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0